Blar i UiS Brage på forfatter "Skeie, Geir"
-
Diversity and the political function of religious education
Skeie, Geir (Journal article; Peer reviewed, 2006-01)Questions about the relationship between religion and politics are discussed with particular focus on the consequences for religious education. Norway is taken as an example of a country where increasing cultural diversity ... -
Er KRLE-faget et ordinært skolefag? Hva betyr det i så fall for undervisningens mål?
Skeie, Geir (Chapter, 2022)This chapter discusses changes in and research about the Norwegian primary and secondary school religious education subject from 1997 until today. What does it mean for religious education to be ‘an ordinary school subject’ ... -
Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema?
Skeie, Geir (Peer reviewed; Journal article, 2023)In Norway, sustainable development is one of three interdisciplinary topics in the new curriculum from 2020. This means that sustainability is presented as a key societal challenge and an important issue to address in and ... -
Fordommer, krenking og mobbing som problem i religionsundervisningen
Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn (Chapter, 2021)Hvordan kan religionsundervisningen åpne for ulike syn uten at dette behøver å innebære risiko for krenkelser og mobbing? Hvilken rolle spiller fordommer i denne sammenheng? Artikkelen diskuterer dette på bakgrunn av skolens ... -
Fra vitenskapelig forskning til utforsking i skolefag Hvilke utfordringer står religionsdidaktikken overfor?
Skeie, Geir (Peer reviewed; Journal article, 2022)Den nye læreplanen for grunnskolen legger stor vekt på utforsking i alle fag, noe som kommer til uttrykk både i fagenes kjerneelementer og i kompetansemålene. Sammenkobling av dybdelæring, utforsking og et bredt kompetansebegrep ... -
Gjestar som blir? Arbeidsinnvandring som utfordring for kommunar på Vestlandet
Båtevik, Finn Ove; Gjerstad, Brita; Grimsrud, Gro Marit; Johannessen, Øystein Lund; Netteland, Grete; Nødland, Svein Ingve; Prøitz, Lin; Skeie, Geir; Vedøy, Gunn (Journal article; Peer reviewed, 2019-12)This article addresses questions about local policies towards economic migrants in Western Norway. It refers to statistical data mapping the population of economic migrants over time, but the emphasis is on an analysis of ... -
Grunnskolelærerstudenters kompetanse for undervisning i flerkulturelle og flerspråklige klasserom – en «mixed methods»-studie
Thomassen, Wenche Elisabeth (PhD Theses;580, Doctoral thesis, 2021-04)Denne avhandlingen er en studie av grunnskolelærerstudenters kompetanse til å undervise i flerkulturelle og flerspråklige klasserom hvor noen elever er i en prosess med å lære norsk som et andrespråk. Bakgrunnen for studien ... -
Hva er eksistensielle spørsmål og svar – i skolen?
Skeie, Geir; Zetterqvist, Kirsten Grønlien (Peer reviewed; Journal article, 2023)Læreplanene fra 2020 i Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) og Religion og etikk (RE) har «utforsking av eksistensielle spørsmål og svar» som et av kjerneelementene, og denne artikkelen diskuterer hvordan ... -
Inkluderende elevmangfold i religions- og livssynsundervisningen. Hva gjør vi med identitetsbaserte krenkelser?
Fandrem, Hildegunn; Skeie, Geir (Chapter, 2022)Dette kapittelet tar utgangspunkt i religionsundervisningen for d diskutere utfordringer knyttet til læringsmiljø og mer spesifikt de spenninger som forholdet mellom majoritet og minoritetsgrupper kan innebære i skolen. ... -
Inkluderende ledelse : rektorers forståelse og arbeid med inkludering i skolen
Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein Erik (Chapter, 2022)Dette kapittelet handler om inkluderende ledelse og ledelse for sosial rettferdighet i grunnskolen i Norge. Det er mye kunnskap om hva skoleledere bør eller må gjøre for å lykkes med inkludering. Hvordan rektorene legger ... -
Inkludering i en mangfoldig skole : fra teori til praksis
Tveitnes, Marianne Sandvik (Chapter, 2022)Norsk skolepolitikk gjør at Norge på mange måter kan regnes som et foregangsland i arbeidet med å utvikle en inkluderende skole der læring står i fokus. Like fullt synes det å være et gap mellom skolepolitikkens teoretiske ... -
Mangfold, inkludering og utdanning : gode intensjoner og komplekse realiteter
Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn; Ohna, Stein Erik Solbø (Chapter, 2022)Denne boka springer ut av overbevisningen om at elevmangfold er både en realitet, en ressurs og en utfordring. Elevmangfoldet i norsk skole gjør seg gjeldende i alle fag, på tvers av fag og i skolehverdagen. De som arbeider ... -
Minnematerialet etter 22. juli som didaktisk ressurs i religions- og livssynsundervisningen
Bakke, Sidsel Undseth; Skeie, Geir (Peer reviewed; Journal article, 2020-10)The new Norwegian curriculum for primary, secondary and upper secondary education from 2020 offers possibilities to focus on issues of diversity, citizenship and life skills across subject areas. In religious education ... -
Opplæring i og på tegnspråk i en inkluderende skole : om individuelle rettigheter og vilkår for deltakelse
Ohna, Stein Erik Solbø (Chapter, 2022)Artikkelen drøfter dilemma som skolesystemet konfronteres med når hørselshemmede elevers rett til opplæring «i og på tegnspråk» skal ivaretas innenfor en skole som skal fremme elevers deltakelse i inkluderende fellesskap. ... -
Organiserte fellesskapsorienterte aktiviteter i skolen. Et religionsdidaktisk perspektiv på ritualer og ritualisering
Skeie, Geir (Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen presenterer eksempler på ritualiserende aktiviteter i skolen: skolegudstjenester; samling på skolen i anledning kritisk hendelse; høytidssamling på skolen og feiring av skolesamfunnet selv. Disse drøftes i lys ... -
Possibilities and limitations of religion-related dialog in schools: Conclusion and discussion of findings from the ReDi project
Vikdahl, Linda; Skeie, Geir (Journal article; Peer reviewed, 2019-03)This article links together the findings of the case studies reported in this special issue and reflects upon the possibilities and limitations of religion-related dialog in school education at a more systematic level. It ... -
Samarbeid for inkluderende klassemiljø : en drøfting av et kommunalt initiert tiltak for økt inkludering i skolen
Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne (Chapter, 2022)Denne studien undersøker hvordan et kommunalt ressursteam og lærere og ledere i skolen samarbeider for d redusere utfordringer med elevers atferd, og hvilke begrunnelser kommunen har for etablering av et slikt tiltak. Mdlet ... -
Samfunnsverdier i videregående opplæring. En utforskende kasusstudie med søkelys på likestilling og kontroversielle tema i praksisfeltet
Handal, Marte (PhD Theses;725, Doctoral thesis, 2023)Denne artikkelbaserte avhandlingen tar sikte på å undersøke og forstå hvordan likestilling som samfunnsverdi og likestillingsrelaterte tema kommer til uttrykk og fortolkes i videregående opplæring i Norge. Læreplanverket ... -
The self and the other through an intercultural lens: A case study of the use of the e-portfolio in lower secondary English as a Foreign Language classrooms in Norway
Hanukaev, Anastasia (PhD Theses UiS;786, Doctoral thesis, 2024)This doctoral research project aims to explore the opportunities for intercultural language learning (ILL) among Norwegian lower secondary school pupils, using an intercultural portfolio as a tool for integration of ILL ... -
Teokratiets folkelærarar : Folkehøgskular og kristeleg nasjonalisme i Noreg ca. 1814-1905
Øveraas, Morten (PhD Theses UiS;612, Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlinga tar for seg førestellingar om tilhøvet mellom kristendom og nasjonalt sjølvstende. Dette emnet granskast ved å fokusere særskilt på folkehøgskulelærarar i Noreg og korleis førestellingane som gjorde seg ...